Probleem met kwartelkuikentjes

Alles over de huisvesting,eten,ziektes enz...
Xada
Berichten: 40
Lid geworden op: 28-07-2009 14:55

Probleem met kwartelkuikentjes

Bericht door Xada » 16-09-2009 12:47

Ik heb een paar kwartelkuikens, maar na een paar dagen beginnen ze met evenwichtstoornissen en ca. 3 dagen daarna gaan ze dood. Wat mij wel opvalt is dat de achterpootjes helemaal naar achteren gestrekt zijn en hun kopje vaak ook naar achteren ligt op hun rug.
Wie weet wat dit is en nog belangrijker wat kan ik eraan doen.
Kan het zijn dat de haan(en) te close met de hennen zijn? Ik bedoel zus x broer of vader x dochter etc.
Ik heb ze namelijk allemaal tegelijk gekocht bij een dierenwinkel.

VGM
Site Admin
Berichten: 107
Lid geworden op: 24-04-2009 22:24

Bericht door VGM » 19-09-2009 15:58

daar zit het probleem niet ,wat geef je ze te eten ,waar heb je ze ondergebracht ,dus wat is de bodembedekking enz...

Xada
Berichten: 40
Lid geworden op: 28-07-2009 14:55

Bericht door Xada » 19-09-2009 16:22

Ze hebben als bodembedekking een stuk keukenrol, dat ligt in een plastic box met voor de helft vliegengaas erover heen en de andere helft is dicht van boven, met ca een open rand van 1 cm. De box staat niet de doucheruimte, maar daar is het zeker niet vochtig. Ze hebben twee bodempjes uit een yoghurtbekertje (125 ml) ca 1,5 cm hoog met kiezels erin (kiezens heb ik eerst schoongemaakt). In een ander bodempje heb ik kuikenmeel zitten. Volierezaad is hier niet te krijgen, alleen parkieten, duiven en zebravinken zaad. Dus ik heb parkietenzaad genomen omdat dat het fijnste is.
In een hoek hangt een lamp waar het 35 graden onder is. Aan de andere kant van de box is het ca. 25 graden, ze kunnen dus kiezen hoe warm ze willen zitten. Op de keukenrol ligt natuurlijk ook kuikenmeel. Het water verschoon ik ca. 6 keer per dag en spoel dan ook de kiezelstenen weer uit. Ik heb geprobeerd zaad voor kalkoenen etc. te malen, maar vond dat toch nog vrij scherp. Ook hebben ze grit. Met een zeef het grofste eruit gehaald.
Ik weet niet waar het verder nog aan liggen kan. Maar vandaag is het kuiken weer niet gegroeid, het is 12 gram nu en is ca. 9 dagen oud.
Voer voor kwartels hebben ze hier niet te koop, evenals sivo start etc.
Ik maak iedere dag hun hok schoon en al het voer dat over is gaat naar de grote vogels.
Ik weet niet hoe ik het beter kan doen.

VGM
Site Admin
Berichten: 107
Lid geworden op: 24-04-2009 22:24

Bericht door VGM » 19-09-2009 18:34

Als bodembedekker gebruik ik kleine stukjes hout(bij ons in de winkel te krijgen) ,daar kunnen ze dus niet in pikken,bij de laatste 2 keer heb ik ook kuikenmeel gebruikt,de Japanse kwartels (die jij hebt) hadden daar geen moeite mee ,de chinese wel

Probeer dus te zorgen dat ze alleen het kuikenmeel ,(daar mag wat ander zaad(liefts kanariezaad) bij zijn) tot zich kunnen nemen,ze pikken nl in alles wat ze tot zich kunnen nemen met alle gevolgen vandien.

Xada
Berichten: 40
Lid geworden op: 28-07-2009 14:55

Bericht door Xada » 19-09-2009 20:36

Ok, bedankt. Ik hoef dus alleen de bodembedekking te veranderen. Je bedoelt die berkenstukjeshout? Geen grof zaagsel toch, want daar kunnen ze nog in pikken.
Ik ga het morgen gelijk halen, evenals kanariezaad. Dit laatste kuikentje moet het toch halen hopelijk. Anders zal zijn "grote broer" hem wel heel erg missen.
Waarom kan inteelt het probleem niet zijn?

Xada
Berichten: 40
Lid geworden op: 28-07-2009 14:55

Bericht door Xada » 19-09-2009 21:10

Ik zit net te denken, maar mag ik ook grote kiezels voor bodembedekking nemen? Die heb ik rond het huis liggen en kan ik meteen verzamelen. De kiezels zijn niet scherp, maar ook niet rond. En de kuikens kunnen ze niet kapot maken of opeten.

VGM
Site Admin
Berichten: 107
Lid geworden op: 24-04-2009 22:24

Bericht door VGM » 20-09-2009 13:14

heo oud is het laatste kuikentje eigenlijk ,het zou wel moeten lukken zo.die grote kiezels ,ik weet het niet ,ik heb het nog nooit iemand horen doen ,het blijft altijd zoeken.

Inteelt is wel zwakker .,maar ook dat heb ik geprobeerd en dat viel goed mee alleen verander ik nu met deze jongen wel van bloed.

Xada
Berichten: 40
Lid geworden op: 28-07-2009 14:55

Bericht door Xada » 20-09-2009 13:20

Het kuiken is nu 10 dagen en 12 gram, dus weer 3 dagen niet zwaarder geworden. Hij eet en drinkt nog steeds goed. Hij ligt vaak in de buurt van de warmte lamp, maar zijn "grote broer" die een aantal dagen jonger is doet dit ook. Ze hebben het niet te koud.
Ik zal eens proberen of het lukt met de kiezels en anders haal in morgen stukjes hout. Ik moet meer dingen uit die omgeving hebben, dan kan ik dat meteen doen.

Xada
Berichten: 40
Lid geworden op: 28-07-2009 14:55

Bericht door Xada » 21-09-2009 15:13

Vannacht zijn er weer 14 kleine hommels uit hun ei gekropen en er zijn zeker nog 4 bezig. Van de rest weet ik het niet.
Ik zie af van de kiezels en ga beukensnippers halen. Kiezels nemen namelijk geen vocht op zoals beukensnippers wel doen.

VGM
Site Admin
Berichten: 107
Lid geworden op: 24-04-2009 22:24

Bericht door VGM » 21-09-2009 20:18

Dat is geen slecht antwoord ,laat ze ook vooral gewoon doen ,niets proberen te forceren ,de beestjes moet hun eigen weg vinden ,mag ik er jouw op attenderen dat ze eigenlijk de eerste 24 u van hun leven geen eten of drinken moeten hebben ,ze leven dan nl op de resten van hun eierdooier van het ei waaruit ze zijn gekropen.

Plaats reactie