Probleem met kwartelkuikentjes

Alles over de huisvesting,eten,ziektes enz...
Xada
Berichten: 40
Lid geworden op: 28-07-2009 14:55

Bericht door Xada » 21-09-2009 22:57

Bedankt voor het meedenken en de adviezen. Ik wist dat ze de eerste dag (24 uur) geen eten nodig hebben. Maar van het water wist ik het niet. Maar ze zitten toch de eerste 16 uur in de broedmachine en daar hebben ze verder niets. In de kunstmoeder wel, maar ik zet er alleen maar wat neer en ze zullen zelf moeten gaan drinken.
Hopelijk gaat het nu beter dan de vorige keer.

henk
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-11-2009 19:54

probleem met kwartel kuikentjes

Bericht door henk » 07-11-2009 20:39

hallo Xada
je kunt het best de kuikens de eerste dagen op horregaas zetten met keukenpapier eronder tegen het vocht.
je zult zien dat de vogeltjes geen sprijdpoten meer ontwikkelen na uitkomst
de kuikens die dit bij uitkomst hebben zijn niet goed.
dit gaas in je uitkomst la leggen kan ook geen kwaad.
je moet de jongkies ook niet op beukensnippers, kiezelstenen of zand zetten dit is niet goed voor ze.

vr groeten Henk.

henk
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-11-2009 19:54

Bericht door henk » 07-11-2009 20:52

Hallo Xada
ben nog vergeten te zeggen dat de kuikens de eerste dagen toch echt sivo start nodig hebben.
hier zit alles in wat jonge kuikens nodig hebben de eerste dagen
mischien moet je het nog iets fijner maken dan het al is.
en diepvries of verse buffallo wormpjes zijn ook heel goed voor ze
deze wat fijn maken en door sivo start mengen.
groeten Henk.

Xada
Berichten: 40
Lid geworden op: 28-07-2009 14:55

Re: probleem met kwartel kuikentjes

Bericht door Xada » 07-11-2009 20:59

henk schreef:hallo Xada
je moet de jongkies ook niet op beukensnippers, kiezelstenen of zand zetten dit is niet goed voor ze.

vr groeten Henk.
Waar kan ik ze dan nog op zetten? Op het moment zitten ze op een afdroogdoek en iedere 2 dagen maak ik de hokken schoon en soms iedere dag. Maar het probleem is dus nog niet opgelost. Ik zit eraan te denken om de kwartels maar weg te doen, dan heb ik het probleem opgelost.

Xada
Berichten: 40
Lid geworden op: 28-07-2009 14:55

Bericht door Xada » 07-11-2009 21:02

henk schreef:Hallo Xada
ben nog vergeten te zeggen dat de kuikens de eerste dagen toch echt sivo start nodig hebben.
hier zit alles in wat jonge kuikens nodig hebben de eerste dagen
mischien moet je het nog iets fijner maken dan het al is.
en diepvries of verse buffallo wormpjes zijn ook heel goed voor ze
deze wat fijn maken en door sivo start mengen.
groeten Henk.
Buffallo wormpjes uit de diepvries geef ik ze al. Ook hebben ze vitaminen door het water. En aan sivo start kan ik hier niet kopen. Soms nemen mensen het voor mij mee uit Nederland, maar het opsturen is ook dik 12 euro en dat vind ik toch wat te duur.

henk
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-11-2009 19:54

Bericht door henk » 07-11-2009 21:46

Hallo Xada
misschien is het hok schoonmaken niet voldoende maar moet je het ontsmetten
heb zelf ook dit soort opstart problemen gehad maar nu gaat het goed.
kun je wel aan kalkoen opfokkruimel 1 komen dit zou je ook nog eens kunnen proberen hier zitten dierlijke eiwitten in en een coccidiose middel en is ook niet zo duur.
je hoef ze ook nog geen schelpen grit te geven daar zijn ze te klein voor dit kan in de keel blijven steken ,ook al zeef je het, om de zelf de reden mogen ze ook niet op zand lopen, er zit genoeg kalk in het opfok voer.
niet te snel opgeven want als je het probleem opgelost hebt
heb je een mooie hobby.
groeten Henk.

Xada
Berichten: 40
Lid geworden op: 28-07-2009 14:55

Bericht door Xada » 08-11-2009 10:12

Ontsmetten doe ik altijd tijdens het schoonmaken. Dat vind ik iets wat erbij hoort. Daarna spoel ik wel alles nog eens heel erg schoon om het ontsmettingsmiddel weer te verwijderen.
Grit hebben ze twee keer gehad en daarna niet weer. Ik heb het ook alleen aan de grotere kwartels gegeven die al graantjes konden eten.
Kalkoenenopfokkorrel is hier misschien wel te koop. Tenminste ik heb wel voer zien liggen voor grote kalkoenen. Ik ga overmorgen gelijk naar die winkel toe.
Maar wat kan ik nu het beste als bodembedekking gebruiken? Ook als de kuikens al wat groter zijn? Of laat je ze gewoon op die keukenrol met horregaas erover staan, totdat ze groot genoeg zijn om naar de gewone kooien te gaan? En hoe oud moeten ze zijn voordat ze naar de grote kooien buiten gaan?

VGM
Site Admin
Berichten: 107
Lid geworden op: 24-04-2009 22:24

Bericht door VGM » 10-11-2009 19:54

Hoi

hoe groot zijn ze nu eigenlijk al als ik vragen mag ?

Xada
Berichten: 40
Lid geworden op: 28-07-2009 14:55

Bericht door Xada » 12-11-2009 11:44

VGM schreef:Hoi

hoe groot zijn ze nu eigenlijk al als ik vragen mag ?
De drie kwartels die 19 oktober zijn uitgekomen zijn nu ca. 50 gram. Eén is er dood gegaan.
Ik heb nu 8 kuikens die tussen de 50 en 100 gram zitten. Er zit ook een volwassen mannetje bij omdat de vrouwtjes zijn kop constant kapot pikken. Die is ca. 170 gram. Gister weer een kuiken dood gevonden.

VGM
Site Admin
Berichten: 107
Lid geworden op: 24-04-2009 22:24

Bericht door VGM » 12-11-2009 12:26

Als ze groot zijn (2 a 3 weken ) begin ik ze ook gewoon zaad te geven ,dat pikken ze gewoon mee

Plaats reactie